Размер шрифта
A- A+
Межбуквенное растояние
Цвет сайта
A A A A
Изоображения
Дополнительно

Разделы сайта

Главная

Ламекiна С.У.

Архіў алімпіядных заданняў

Матэрыялы для самападрыхтоўкі

Графік работы РРЦ па беларускай мове і літаратуры на 2023/2024 навучальны год

№ п/п

Прадмет

Дата, час правядзення заняткаў

Месца правядзення заняткаў

Тэма

1

Беларуская мова і   літаратура

06.09.2023

14.25

ДУА “Сярэдняя школа №4

г. Касцюковічы”,

кабінет 319

Фанетыка

2

Беларуская мова і   літаратура

13.09.2023

14.25

ДУА “Сярэдняя школа №4

г. Касцюковічы”,

кабінет 319

Фанетычная транскрыпцыя

3

Беларуская мова і   літаратура

20.09.2023

14.25

ДУА “Сярэдняя школа №4

г. Касцюковічы”,

кабінет 319

Пераклад тэкстаў з рускай мовы на беларускую

4

Беларуская мова і   літаратура

27.09.2023

14.25

ДУА “Сярэдняя школа №4

г. Касцюковічы”,

кабінет 319

Функцыянальныя стылі беларускай мовы

5

Беларуская мова і літаратура

04.10.2023

14.25

ДУА “Сярэдняя школа №4

г. Касцюковічы”,

кабінет 319

Марфалогія як раздзел граматыкі. Сувязь марфалогіі з іншымі раздзеламі граматыкі.

6

Беларуская мова і   літаратура

11.10.2023

14.25

ДУА “Сярэдняя школа №4

г. Касцюковічы”,

кабінет 319

Марфалогія як раздзел граматыкі

7

Беларуская мова і   літаратура

18.10.2023

14.25

ДУА “Сярэдняя школа №4

г. Касцюковічы”,

кабінет 319

Марфалогія як раздзел граматыкі

8

Беларуская мова і   літаратура

25.10.2023

14.25

ДУА “Сярэдняя школа №4

г. Касцюковічы”,

кабінет 319

Марфалогія як раздзел граматыкі. Прыметнік

9

Беларуская мова і   літаратура

01.11.2023

14.25

 

ДУА “Сярэдняя школа №4

г. Касцюковічы”,

кабінет 319

Марфалогія як раздзел граматыкі. Лічэбнік

10

Беларуская мова і   літаратура

08.11.2023

14.25

ДУА “Сярэдняя школа №4

г. Касцюковічы”,

кабінет 319

Марфалогія як раздзел граматыкі. Дзеяслоў

11

Беларуская мова і   літаратура

15.11.2023

14.25

ДУА “Сярэдняя школа №4

г. Касцюковічы”,

кабінет 319

Марфалогія як раздзел граматыкі. Прыслоўе

 

12

Беларуская мова і   літаратура

22.11.2023

14.25

ДУА “Сярэдняя школа №4

г. Касцюковічы”,

кабінет 319

Марфалогія як раздзел граматыкі. Дзеепрыметнік

 

13

Беларуская мова і   літаратура

29.11.2023

14.25

ДУА “Сярэдняя школа №4

г. Касцюковічы”,

кабінет 319

Марфалогія як раздзел граматыкі. Дзеепрыслоўе

14

Беларуская мова і   літаратура

06.12.2023

14.25

ДУА “Сярэдняя школа №4

г. Касцюковічы”,

кабінет 319

Марфемная будова слова і словаўтварэнне

15

Беларуская мова і   літаратура

13.12.2023

14.25

ДУА “Сярэдняя школа №4

г. Касцюковічы”,

кабінет 319

Марфемная будова слова і словаўтварэнне

16

Беларуская мова і   літаратура

20.12.2023

14.25

ДУА “Сярэдняя школа №4

г. Касцюковічы”,

кабінет 319

Фразеалогія

17

Беларуская мова і   літаратура

27.12.2023

14.25

ДУА “Сярэдняя школа №4

г. Касцюковічы”,

кабінет 319

Сучасная беларуская лексіка паводле паходжання. Актыўная і пасіўная лексіка

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

Праграма па падрыхтоўцы да ўдзелу ў рэспубліканскай алімпіядзе ўдзельнікаў

раённага рэсурснага цэнтра па вучэбных прадметах

“Беларуская мова” і “Беларуская літаратура”

ГЛАВА 1

АГУЛЬНЫЯ ПАЛАЖЭННІ

1 Вучэбная праграма прызначана для IX класа ўстаноў адукацыі, якія рэалізуюцьадукацыйныя праграмы агульнай сярэдняй адукацыі.

2 Мэта – падрыхтоўка вучняў да ўдзелу ў рэспубліканскай алімпіядзе па вучэбных прадметах«Беларуская мова» і «Беларуская літаратура».

3 Задачы:

паглыбіць і сістэматызаваць веды вучняў па ўсіх раздзелах мовазнаўства (фанетыцы, арфаэпіі,

арфаграфіі, лексікалогіі, фразеалогіі, словаўтварэнні, марфалогіі, сінтаксісе, стылістыцы);

развіваць моўную кампетэнцыю вучняў;

удасканальваць уменні і навыкі выканання нестандартных заданняў;

развіваць аналітычныя ўменні;

актывізаваць лінгвістычную цікаўнасць, творчую мэтанакіраванасць, самастойнасць прывыкананні заданняў;

развіваць пазнавальную актыўнасць і інтэлектуальныя здольнасці вучняў;

сістэматызаваць і абагульніць веды вучняў па стылістыцы, культуры маўлення, гісторыі і

тэорыі літаратуры, удасканаліць агульнавучэбныя ўменні і навыкі працы з літаратурным

матэрыялам, развіваць спецыфічна творчыя здольнасці вучняў па стварэнні ўласнага творчагапрадукту;

удасканаленне ўменняў і навыкаў аналізу мастацкага тэксту; узбагачэнне тэарэтыка-літаратурнага тэзаўруса.

4 Вучні, якія засвоілі змест вучэбнай праграмы, павінны:

4.1. ведаць:

асноўныя тэрміны і паняцці ўсіх раздзелаў мовазнаўства;

этапы развіцця беларускай мовы, дзейнасць вядомых беларускіх лінгвістаў;

класіфікацыю гукаў, фанетычныя законы беларускай мовы, асаблівасці вымаўлення гукаўі спалучэнняў гукаў: прынцыпы і асаблівасці беларускай графікі;

прынцыпы беларускага правапісу, змены і ўдакладненні некаторыхправапісных нормаўсучаснай беларускай мовы;

шляхі размежавання амонімаў і мнагазначных слоў;

класіфікацыю слоўнікаў, лінгвістычныя слоўнікі і даведнікі;

функцыянальныя стылі беларускай мовы; літаратурныя нормы; спосабы словаўтварэння;

класіфікацыю часцін мовы, марфалагічныя прыметы пэўнай часціны мовы, сэнсавую і

сінтаксічную ролю ў словазлучэнні, сказе, пераходныя з‘явы ў межах часцін мовы;

сінтаксічныя адзінкі і іх тыпы, сродкі сувязі частак сказа, сродкі і віды сувязі сказаў утэксце;

сістэму правілаў беларускай пунктуацыі, функцыі знакаў прыпынку;

тэарэтыка-літаратурныя паняцці, неабходныя для аналізу мастацкіх твораў;

жанравыя асаблівасці творчых работ;

асаблівасці зместу і кампазіцыі, слоўнага афармлення водгуку;

спецыфікі літаратурнай творчасці;

4.2. умець:

выконваць заданні рознага ўзроўню цяжкасці, у тым ліку нестандартныя заданні;

выконваць усе віды моўных разбораў;

карыстацца слоўнікамі і даведнікамі;

складаць слоўнікавыя артыкулы;

выяўляць спецыфічныя рысы беларускай мовы ў параўнанні з рускай на розных моўных

узроўнях (фанетычным, арфаэпічным, лексічным, граматычным);

перакладаць з рускай мовы тэксты, словазлучэнні, мнагазначныя словы, устойлівыя

спалучэнні, захоўваючы спецыфіку беларускіх варыянтаў;Пераклад як від алімпіяднага задання. Асаблівасці перакладу тэкстаў з рускай мовы набеларускую мову.

Практыкум. Пераклад тэкстаў з рускай мовы на беларускую мову.

Стылістыка

Функцыянальныя стылі беларускай мовы. Стылістычная афарбоўка слова. Публіцыстычны імастацкі стылі тэксту як адзінкі стылю. Стылістычныя магчымасці лексікі і фразеалогіі.

Гісторыя і тэорыя літаратуры

Дзяленне літаратуры на роды. Эпас як род літаратуры. Партрэт. Пейзаж. Лірыка як родлітаратуры. Лірычны герой. Драма як род літаратуры. Маналог. Дыялог. Жанр літаратурнага твора.

Эпічныя, лірычныя і драматычныя жанры. Літаратурныя паняцці.

Выяўленчыя сродкі мастацкай выразнасці. Стыль пісьменніка.

Вершаскладанне. Форма і змест. Рытм і рыфма. Віды стопаў і памераў у вершах. Падтэкст упаэтычных творах. Свабодны верш.

Літаратурныя алімпіядныя заданні

Сучасная беларуская літаратура: імёны, тэматыка, праблематыка.

Паэты (пісьменнікі) – юбіляры.

Асаблівасці выканання алімпіядных заданняў па літаратуры.

Фанетыка і арфаэпія. Графіка і арфаграфія

Фанетычныя законы беларускай мовы. Асаблівасці вымаўлення галосных і зычных убеларускай мове. Фанетычная транскрыпцыя.

Правілы беларускага літаратурнага вымаўлення. Прычыны адхіленняў ад арфаэпічнай нормы:

уплыў дыялектных асаблівасцей, уплыў двухмоўя, уплыў правапісу.

Графіка і алфавіт. Арфаграфічныя нормы. Прынцыпы беларускага правапісу.

Лексікалогія. Фразеалогія

Лексічнае значэнне слова. Лексічныя нормы беларускай мовы. Сучасная беларуская лексіка

паводле паходжання. Актыўная і пасіўная лексіка. Прамое і пераноснае значэнне слова.

Размежаванне паронімаў, мнагазначнасці і аманіміі. Вызначэнне сінонімаў. Выкарыстанне сінонімаўяк сродку сувязі сказаў у тэксце. Антанімія.

Асновы лексікаграфіі: асаблівасці артыкулаў у арфаграфічных, арфаэпічных і

тлумачальных слоўніках, слоўніку сінонімаў, антонімаў, паронімаў.

Марфемная будова слова і словаўтварэнне

Асноўныя патрабаванні да вызначэння саставу слова. Адзінства лексічнага і гукавогавыражэння марфем. Чаргаванні галосных і зычных у каранях слова.

Асноўныя спосабы словаўтварэння. Формаўтварэнне і словаўтварэнне. Словаўваральны імарфемны аналіз слоў. Праца са слоўнікамі.

Марфалогія і арфаграфія

Марфалогія як раздзел граматыкі. Сувязь марфалогіі з іншымі раздзеламі граматыкі.

Граматычнае значэнне слова. Суадноснасць лексічнага і граматычнага значэнняў у часцін мовы.

Сістэма часцін мовы беларускай мовы.

Вызначаць стылі, тыпы, жанры тэкстаў, асноўныя стылявыя рысы;

выяўляць стылістычныя памылкі і прадухіляць іх у сваім маўленні;

вызначаць і аналізаваць характэрныя граматычныя асаблівасці часцін мовы;

выкарыстоўваць тэкстаўтваральныя і вобразна-выяўленчыя сродкі марфалагічнагаўзроўню ў аўтарскіх тэкстах розных тыпаў, стыляў, жанраў; захоўваць граматычныянормы пры пабудове словазлучэнняў і сказаў;

размяжоўваць сказы па мэце выказвання, мадальнасці, структуры, саставе, ускладненасці;

выяўляць аўтарскую пазіцыю ў творы;

разумець падтэкст мастацкага твора;

аргументаваць уласныя ацэнкі герояў, падзей, твораў;

лагічна, змястоўна, пераканальна, творча выказвацца па пэўнай тэме ў пісьмовай форме;

аналізаваць мастацкія тэксты розных жанраў.

ГЛАВА 2

ЗМЕСТ ВУЧЭБНАГА МАТЭРЫЯЛУ

Работа над водгукам

Водгук як від творчай работы, абумоўлены тэкстам для водгуку. Жанравыя асаблівасці водгуку.

Крытэрыі ацэнкі водгуку.

Асаблівасці кампазіцыі водгуку. Уступ – асноўная частка – заключэнне. Узаемазалежнасцьструктурных частак творчай работы. Суадносіны ўступу і заключэння, іх сэнсавая сувязь. Алгарытмработы над водгукам. Карта ўспрымання мастацкага твора.

Практыкум. Напісанне водгуку на самастойна выбраны твор. Развіццё ўмення абгрунтоўвацьвыбар мастацкага твора. Удасканаленне ўмення суадносіць змест і аб’ём водгуку, яго структурныя

Выяўленне асноўнай тэматыкі і праблематыкі твора: правільнае разуменне тэмы і праблемытвора. Аўтарская пазіцыя ў творы: дакладнасць вызначэння і абгрунтаванне аўтарскай пазіцыі.

Зместавае напаўненне водгуку і дакладная інтэрпрэтацыя тэксту. Суданосіны асабістыхуражанняў і літаратуразнаўчага аналізу ў водгуку. Прызначэнне і роля цытат.

Практыкум.

Напісанне водгуку на лірычны твор. Удасканаленне ўмення суадносіць літаратуразнаўчы аналіз і асабістыя ўражанні ў водгуку. Выпрацоўка ўмення суадносіць змест і аб’ём водгуку.

Абгрунтаванне прачытанага: дакладнае і вычарпальнае абгрунтаванне ўласнага прачытаннятвора; наяўнасць чытацкага вопыту (звесткі пра аўтара, паралелі з іншымі творамі, спасылкі наіншых аўтараў, уласныя паэтычныя радкі, цытаты і інш.). Вызначэнне ролі сюжэту, кампазіцыі,вобразных сродкаў і іх інтэрпрэтацыя.

Практыкум. Аналіз лірычных твораў сучасных аўтараў.

Моўнае і кампазіцыйнае афармленне водгуку: прадуманасць кампазіцыі, багацце,разнастайнасць моўных сродкаў, дакладнасць словаўжывання.

Творчы характар работы: арыгінальнасць, дакладнасць, навуковы кругагляд, наяўнасць цікавайформы і яе поўная рэалізацыя.

Узаемаправерка і аналіз падрыхтаваных тэкстаў водгукаў згодна дадзеным крытэрыям.

Праца з тэкстам

Тэкст як адзінка мовы і маўлення і як сэнсава-граматычнае адзінства. Будова тэксту. Тэма іасноўная думка тэксту. Падтэмы і мікратэмы, ключавыя (апорныя) словы ў падтэмах тэксту. Сувязьсказаў у тэксце. Загаловак. Шматаспектны аналіз твора

Іменныя часціны мовы. Адметнасці катэгорыі ліку і роду ў беларускай мове. Правапісканчаткаў назоўнікаў. Тыповыя памылкі пры ўжыванні ступеней параўнання прыметнікаў. Правапіссуфіксаў іменных часцін мовы. Правапіс складаных слоў. Ужыванне і правапіс лічэбнікаў.

Адметнасці ўжывання некаторых займеннікаў. Дзеяслоў. Дзеепрыметнік. Дзеепрыслоўе. Прыслоўе.

Тыповыя памылкі пры ўтварэнні часавых формаў дзеяслова. Недакладнасці ва ўжыванні і ўтварэннідзеепрыметнікаў. Ужыванне дзеепрыслоўяў. Складаныя напісанні прыслоўяў. Марфалагічны разбор іменных часцін мовы.

Службовыя часціны мовы. Граматычныя асаблівасці прыназоўніка, злучніка, часціцы.

Выклічнікі і гукапераймальныя словы. Правапіс часціц не, ні з рознымі часцінамі мовы.

Размежаванні часціц не, ні ў кантэксце.

Практыкум. Рашэнне алімпіядных заданняў.

Сінтаксіс і пунктуацыя

Асаблівасці дапасавання і кіравання ў беларускай мове.

Тыпы простых сказаў. Каардынацыя дзейніка і выказніка. Цяжкія выпадкі пастаноўкіпрацяжніка паміж дзейнікам і выказнікам.

Простыя сказы ўскладненай будовы. Знакі прыпынку пры аднародных членах сказа. Знакіпрыпынку пры адасобленых членах сказа. Пунктуацыйныя памылкі ў сказах з параўнальныміканструкцыямі. Знакі прыпынку ў сказах са звароткамі. Адасабленне пабочных і ўстаўных канструкцый. Сінтаксічны разбор простых сказаў.

Афармленне простай мовы. Афармленне дыялога на пісьме. Правілы афармлення цытат напісьме.

Практыкум. Выкананне алімпіядных заданняў.

закрыть

--------------------------------------------------------------------------------------------------------